Blog en Vlog

Natasja Verloop,
Gemeente Den Haag

"Wat mij betreft mag de lunchwandeling vaker plaatsvinden. En hoe meer mensen meedoen, hoe leuker het is."

Nieuwsbrief Februari

donderdag 20 februari 2020

NIEUWSBRIEF FEBRUARI

Donderdag 20 februari 2020

Hallo netwerk, deze maand staat in het teken van liefde. Op 14 februari was het natuurlijk Valentijnsdag en wij bij het FBDH vinden het deze maand belangrijk dat je van jezelf houdt. Valentijnsdag staat namelijk altijd in het teken van het lief hebben van je partner, wat enorm belangrijk is maar vaak vergeet je dan van jezelf te houden. Ga een keer extra naar de sportschool, eet gezond en neem wat tijd voor jezelf om die achtergestelde hobby weer eens op te pakken.

Voor het FBDH is het ook een enorm belangrijke maand. Op 13 februari was er een vitaliteitsbijeenkomst geweest bij Ado Den haag, waarin een koersverandering heeft plaatsgevonden bij FBDH die vanaf juni vorm zal aannemen. Het zal dan ook enorm impact hebben op het netwerk, maar niet gevreesd het FBDH gelooft nog steeds in het verbeteren van de vitaliteit op de werkvloer. Dus voor het FBDH komen er spannende tijden aan, geniet van de rest van deze nieuwsbrief! Dank aan Margreet Rooda voor de pen pakken in het interview. Geniet van Februari en we zien jullie tegemoet in Maart!

INTERVIEW MARGREET ROODA

1. Wie bent u en wat doet u precies?

Ik ben Margreet Rooda, ben werkzaam bij Menskracht 7 als opleidingsadviseur. Ik houd me bezig met het organiseren van bedrijfstrainingen. Wanneer bedrijven interesse hebben in scholing, dan luister ik naar hun wensen en stel ik een scholingsplan op en meld ik prijsopgave in de offerte. Na akkoord van de opdrachtgever, zoeken we een passende trainer die het scholingsplan uitvoert in de training.

2. Wat zijn uw hobby’s?

Mijn hobby’s zijn: sport – skiën, hockey, golf, fitness, organiseren van feestjes, training geven/ coaching aan jeugd – hockey en cricket, tuinieren, puzzelen en wandelen.

3. Wat is uw lievelingsgerecht?

Vind veel lekker, maar heb voorkeur voor vis in een recept.

4. Wat houdt voor u het begrip vitaliteit in?

Onder vitaliteit versta ik dat ik fit ben, een goede conditie en gezond eten, waardoor ik tot meer activiteit in staat ben. Heb gewoon meer energie.

5. Wat doet u zelf om vitaal te blijven?

Op dit moment wat minder, maar normaal 1-2 uurtjes fitness per week, ik fiets veelal naar m’n werk, geef 2 avonden hockeytraining en speel golf. Ben nu met golflessen bezig, 2x per week.

 6. Vindt u vitaliteit op de werkvloer belangrijk? Zo ja, waarom?

Vitaliteit is belangrijk vanwege het incasseringsvermogen op de werkvloer, vitale start op de werkvloer levert dat mensen met elkaar lachen en levert hoop lol op.  

 7. Wat zou u anderen mee willen geven om zo vitaal mogelijk te blijven?

De een heeft nog maar een paar jaar voordat het pensieoen in zicht is, voor anderen is die eindstreep veel verder uit beeld, maar een goede conditie – lees vitaliteit – levert op dat je minder moeite hebt die eindstreep te behalen. Gezondheid is het belangrijkste!!

 8. Een (sportieve) foto van u?

Sporten in de pauze

Je zou in de pauze kunnen wandelen of traplopen. Maar dit kan natuurlijk best wel saai worden als je dit elke dag doet. Daar heeft FBDH een oplossing voor, een korte energizer tijdens het wandelen of op de parkeerplaats kan het bewegen in de pauze leuk en gevarieerd maken.

Oefening 1!

- 30 seconde: rustig hardlopen om de plaats
- 10: seconde: sprinten op de plaats

Dit setje doe je 3x om je hartslag omhoog te pushen, hierdoor  worden je spieren warm en je hart pompt meer bloed richting de hersenen waardoor je alerter wordt en optimaler kan presteren.

Oefening 2!

Wanneer tijdens het wandelen een stuk van het wandelpad vrij is moet je daar goed gebruik van maken!

10 meter: lunges

Dit doe je 3/5 keer. Met lunges moet je ook op je balans letten, de eerste paar keer kan dit pittig zijn maar hier moeten je hersenen wennen.

Oefening 3!

10 push ups

Doe er minimaal 3 setjes van per dag. Je traint de gehele core met push ups. Wanneer je nooit push ups doet kan het erg zwaar zijn dus doe het dan op je knieën.

Recept

Fettuccine met kip en zelfgemaakte pesto

Ingrediënten voor 4 personen:

-          2 el plantaardige olie

-          4 kipfilets

-          350 g gedroogde fettuccine (of een ander soort pasta naar keuze)

-          Zout en peper

-          Takje basilicum, ter garnering

 

Voor de pesto:

-          100 g basilicum, fijngesneden

-          125 ml extra vergine olijfolie

-          3 el pijnboompitten

-          3 tenen knoflook, geperst

-          Zout

-          50 g Parmezaanse kaas, versgeraspt

-          2 el versgeraspte pecorino

Bereiding:

 

1.  Doe voor de pesto het basilicum, de olijfolie, pijnboompitten, knoflook en een flink snufje zout in een keukenmachine of blender. Pureer tot het mengsel glas is. Schep het in een kom en roer de twee soorten kaas erdoor.

2.  Verhit de plantaardige olie in een koekenpan op middelhoog vuur. Bak de kipfilets 8-10 minuten, tot het vocht niet meer roze is. Snijd ze in kleine blokjes.

3.  Breng intussen een grote pan water met wat zout aan de kook. Voeg de pasta toe, breng het water weer aan de kook en kook de pasta 8-10 minuten, tot hij beetgaar is.

Giet de pasta af en doe hem in een voorverwarmde schaal.

4.  Voeg de kip en pesto toe, en later nog peper naar smaak. Meng dit vervolgens goed.

5.  Garneer met een takje basilicum en serveer het gerecht warm.

Eetsmakelijk!

 

 

 

 

 

 

Reacties  |  Reactie toevoegen »

Vitaliteits-ontbijten

Door het jaar heen organiseren we energieke netwerkbijeenkomsten in de vorm van Vitaliteitsontbijten. Inspiratie, kennis en netwerken.

Lees verder »

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Met de nieuwsbrief van het Fitste Bedrijf van Den Haag wordt u op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen en acties op het gebied van vitaliteit voor bedrijven en organisaties.

Meld u aan »

Buro SAM
Gemeente Den Haag

Het Fitste Bedrijf van Den Haag is een activiteit van Buro SAM in samenwerking met gemeente Den Haag.